poesininja

Alla inlägg under november 2020

Av Trix Johansson - 24 november 2020 11:41

Idag är det min födelsedag. Jag fyller 28 år. Wow, några år närmare 30, hurra! Nä men ärligt talat, jag ser fram emot att bli något äldre. Enligt mina vänner som är äldre än mig så blir livet oftast bara bättre och bättre ju äldre man blir. Vi borde inte vara rädda för att bli äldre, för enligt de flesta fungerar livet bättre när man levt ett tag!


Det är ju självklart; att övning ger färdighet. Varför skulle inte det gälla livserfarenhet med? Ju längre vi lever ju mer skills samlar vi på oss. Det resulterar i sin tur i bättre självkänsla, för vi vet att vi kommer klara oss.


Så jag hyllar min dag och vet att jag en dag kommer bli klok nog att uppskatta livet ännu lite mer än jag redan gör.


 

 

Det blir allt lite firande med två nära vänner idag. Ska snart ner till affären och köpa dajmtårta!


/Trix

Av Trix Johansson - 21 november 2020 12:04

Det har vart spännande dagar! Jag fick en rymdlampa av min mamma och hennes man i tidig födelsedagspresent. Jag har alltid älskat rymden och rymdmotiv. Nu är hela mitt sovrum förvandlat till ett universum med blinkande stjärnor, måne och olika färger på moln som flyger förbi i taket. Så mysigt att somna till!

 

Igår mediterade jag till Shamanska trummor och flöjtmusik. Kunde behålla fokus i närmare 30 minuter, det var väldigt bra musik att meditera till. Meditation är en av mina favoritredskap för att lugna mig själv, leva i nuet och fokusera. Jag mår oerhört bra av det, och märker att det är väldigt underskattat hos många människor. Psykologin håller med om att mindfulness och meditation har bra inverkan på våra psyken - oavsett om man identifierar sig som andlig eller ej - och det ska inte tas ifrån denna kraftfulla praktik. Många ser det som lite oseriöst eller wishy woshy, men faktum är att meditation ÄR kraftfullt om man bara ger det en chans.


Folk har skrattat åt mig när jag frågat om de provat att meditera när de klagat på hur stressade de är. Jag säger inte att meditation botar någonting; det gör det inte. Det kommer aldrig bota min Autism (som jag inte ser som en fördel att ha, i MITT fall är min Autism totalt opraktisk och ibland ett helvete!) och det kommer heller aldrig ta bort min ledsjukdom eller min svåra astma. Inte heller det faktum att jag har DID eller Bipolär sjukdom. MEN det är ett verktyg jag kan använda för att:

  • Minska eller till och med ta bort stress
  • Drastiskt minska eller ta bort lindrig till måttlig ångest
  • Träna mitt fokus
  • Ta hand om mig själv
  • Ge mig själv egentid
  • Fylla mig själv med positiv energi

Ett verktyg som hjälper till att minska symptom eller som ger en positiv effekt ska inte ses ned på! Bara för nåt inte botar någonting betyder det inte att det inte kan hjälpa något eller minska problemet. Sen jag började meditera och även sen jag blev spirituell (fast där kan man ju ha olika livsåskådningar och det är inget fel med att vara ateist heller..) så har jag blivit så mycket mer harmonisk och lugn i mig själv. Mer trygg liksom. Kan känna mig hemma i min egen kropp.


Visst, spiritualitet är inget jag "tipsar folk" om, eftersom jag anser att den vägen måste man finna själv. Min religion tror inte heller på mission eller att sprida ordet. Så jag har sällan pratat om andlighet om inte någon frågat mig. Men meditation är något jag faktiskt "tipsat folk" om ibland. För man måste inte vara andlig för att dra nytta av den färdigheten. Forskning visar faktiskt att sånt hjälper!


Igår efter meditationen gjorde jag en ritual där jag skapade en ny "healing mist", med vatten och essential oils. Det blev en underbart god doft. Mamma undrade idag vad jag hade för parfym hahahahaha. Jag gav henne lite av min häxblandning att spraya på handlederna och hon tyckte den var supergod  

 

  

Igår hände mig nåt lite häftigt, by the way!

Jag mediterade medans jag låg raklång i sängen och höll i fyra olika kristaller i händerna:

  • Ametist
  • Adventurin
  • Svart Obsidian
  • nån mer jag glömt vad den heter

Och plötsligt for en "blixt" genom hela min kropp. En bra "blixt" alltså. Fick rysningar. Det kändes som hela jag fylldes av fantastisk energi. Jag började darra och jag kände inte alls av min ledvärk längre. Därefter somnade jag gott och sov i två timmar typ! Det är en fantastisk grej eftersom jag har så svårt att slappna av pga min ledvärk. Men något hände. Det var magi.

 


Dessutom:

Till alla som kämpar med något just nu vill jag bara säga att du är stark! Ge aldrig upp din kamp.


 


/Trix


Av Trix Johansson - 19 november 2020 16:14

Min dröm är att bli Socialpedagog. Så därför studerar jag till Socialpedagog just nu på Distansinstitutet. Jag valde att gå en privat yrkesutbildning, för att det traditionella skolformatet inte passar mig och mina behov, samt mitt sätt att studera. På Distansinstitutet kan jag nämligen studera i min egen takt och ta pauser om jag behöver. Mitt mål är dock att vara färdig socialpedagog när jag fyller 30. Det är alltså om två år. Men jag studerar som bäst när jag själv sätter mina mål och tiden för när de ska uppnås - inte när andra kräver det av mig. Tiden alltså. Jag tycker traditionella skolor har för snabbt tempo. 


Jag behöver studera i min egen takt för att ta in information. Ta god tid på mig. Jag sitter hellre två timmar längre och studerar men gör det ordentligt, än att ha en alldeles för snabbt påkommande deadline som därför bara blir halvbra gjord. Jag är hellre långsam men det blir ORDENTLIGT. Därför passar Distansinstitutet mig jättebra och jag är hittills väldigt nöjd med utbildningen. Har inte ens kommit halvvägs, men jag känner mig som att jag äntligen kan lyckas med studierna.


Innan det blev vanligare med privata yrkesutbildningar så trodde jag aldrig jag skulle bli något. För den vanliga skolan passade inte mig och nej, jag kan faktiskt inte anpassa mig efter andras krav. Det är själva grejen med att ha Autism.


Och för de som undrar hur fasen en Autist som jag kan hjälpa andra och bli socialpedagog, till dem vill jag bara säga att "insider information" alltid är av nytta i ett sådant jobb! Har jag både egen erfarenhet, praktisk kunskap och teoretisk kunskap är det mycket mer värdefullt än att enbart ha stirrat sig blind på teoretiska termer i klassrummet.


Äntligen har jag börjat förstå att jag faktiskt kan NÅ MIN DRÖM! Nästa år, 2021, ska bli ett pluggår. Jag pluggar givetvis redan nu, men nästa år ska det vara min prio ett! I år har min hälsa tyvärr kommit ivägen en hel del.


Men snart. Snart så är jag Socialpedagog. Och då ska jag fira! Att jag klarade även det här. Sen kan den verkliga äventyret börja; att använda kunskaperna jag lärt mig i utbildningen!


 

 


/Trix


Av Trix Johansson - 19 november 2020 11:19

Här kommer ett inlägg jag tänkt skriva ett tag nu. Nämligen ett av de ämnen som fascinerar mig mest; Metafysik. Jag tänkte även skriva om mina egna tankar och "teorier" inom metafysik, som jag kallar Luna Oculo-tankarna. Eller i alla fall en inledning till vad Luna Oculo är.


Metafysik

Men vi måste börja från början. Vad är då metafysik? Metafysik är en en gren inom den teoretiska filosofin som behandlar frågor så som existens, universums förhållande till oss, tid och rymd, hur allt är sammankopplat runt oss, hur vi uppfattar världen etc.


"Meta" kommer från Grekiskan och betyder "Bortom naturen". Metafysik blir således "Borton fysikens natur" och beskriver sånt som går utanför den vanliga fysikens ramar. Det mer abstrakta i vår värld. Många metafysiker är även spirituella eller religiösa eftersom det är en ständigt pågående debatt hurvida en övre makt existrerar, men det finns även metafysiker som är ateister.


Metafysik är inte bara "extensiella frågor" utan så mycket mer än så. Det är hur vi ser på och uppfattar världen runt omkring. Det är ett brett ämne som ibland kan vara för abstrakt att greppa. Man använder därför mycket liknelser inom metafysik.


Luna Oculo - tankar och teorier

Vad är då min egen filosofi som jag kallar för Luna Oculo? Det är en teori jag utvecklat utifrån metafysiska frågor. Observera att ordet "teori" i fysik inte är densamma som ordet "teori" inom ren vetenskap. Inom vetenskap är teori fakta, eller så nära du kan komma fakta. I filosofin använder vi termen för att beskriva en tanke, och jag utger inte mina tankar för att vara fakta!


Nåväl. Vad betyder "Luna Oculo"? Luna Oculo betyder Månöga på Latin. Det är en symbolik för att dessa teorier är både spirituella och samtidigt förankrade i logik. Månen är kopplat till Gudinnan och Ögat till Det Tredje Ögats vishet. Så en övre makts vishet, alltså.


Vad är då grundprinciperna i Luna Oculo? De finns listade här.


Här är hur jag anser att världen fungerar:

  • Världen består av motpoler för att den ska fungera. Finns det ljust så finns det mörkt, exempelvis.
  • Men det är inte en ursäkt att vara elak mot andra människor, bara för att ondska finns likväl som godhet.
  • Du kan ändra ditt sätt att tänka och känna, du är aldrig en slav inför dina känslor.
  • Sikta alltid på att vara god mot andra människor, då går världen framåt.
  • Det kommer alltid finnas lidelse, precis som det alltid kommer finnas lösningar.
  • Lösningar finns om du strävar efter att finna dem.
  • Attraktionslagen är ett faktum.
  • Världen kan inte behandla alla lika, och är inte menad att behandla alla lika.
  • Finns det övre makter - vilket jag tror - så finns det både en Gud och en Gudinna, eftersom världen är uppdelad i män och kvinnor. Jag tror inte de övre är någon skillnad i det avseendet.

En grundläggande tanke inom Luna Oculo:


Ditt medvetande är din verktygslåda!

Ditt medvetande är programmerbart, på både gott och ont. Du är chef över din verktygslåda, ditt psyke. Varför kallar jag psyket och medvetandet för en "verktygslåda"? För att du har tillgång till allt du vet - dina handlingar är dina verktyg i lådan - via ditt medvetande. Du är aldrig slav under känslor eller handlingar, eftersom du kan styra dessa. Oavsett om du ännu lärt dig det eller ej. Vissa människor säger att de inte kan förändras eller att de inte kan ändra sina känslor. Det är ologiskt eftersom människor är en del av naturen, och naturen är i ständig förändring. Alla kan förändras, men det är viljan som väljer.


Verkar det som du kanske hört vissa av dessa saker redan? Det är för att mycket av det jag tror på även är en stor del av exempelvis Buddhism, Wicca, Law of Attraction och även KBT inom Psykologin! Jag har dock tagit olika tankar och gjort dem till en ny tanke och även blandat med nya tankar som jag inte hittat någon annanstans.


Jag kommer fortsätta skriva om Luna Oculo-tankarna så snart jag mår lite bättre. Jag har ett helvete med mina leder för tillfället.


/Trix.


Av Trix Johansson - 17 november 2020 11:35

Dagens dikt.


Bitterness in my cage

It's certainly not Holy

Not really a phase, but a stage

In my case,

help me heal,

Even though it's not over

Do not steal,

what is mine.


In my cage

Bitterness, lonliness

Out of fear,

am I here.


Goddess, help me out!

I was screaming

Crying,

dying,

Out loud I spoke

It's not over

Useless words, lukewarm promises

hold me back tight


Bitterness in my cage

The last level of stage

Bring it down

Close to the lonliness I'm fighting!

 

(C) Poesininja 2020

 

 

Av Trix Johansson - 17 november 2020 09:28

Sitter här och pluggar. Det mår jag bra av mitt i allt kaos. Pluggar på distans givetvis. Hur det blivit med hela Covid är förödande för alla, men för vissa (riskgrupper exempelvis) har det blivit horribelt. Och även folk med funktionsnedsättningar som exempelvis Autism som kanske inte har nåt annat än socialpsykiatrin, vi kan inte gå dit nu pga Corona. De flesta "vanliga" människor har mer umgänge (några personer i sina allra närmaste) än exempelvis folk med funktionsnedsättningar. Det är fruktansvärd omställning för alla, jag fattar det, men för oss med exempelvis Autism blir förändring på förändring helt enkelt mer tärande än någon "vanlig" kan förstå. Jag tycker inte mer synd om mig än någon annan, men det är å andra sidan de vanliga människorna som bryter mot restriktionerna också de gånger de bryts, så lite får man väl skylla på det vanliga folket...


Hur som helst, som sagt; här sitter jag och pluggar. Psykologi och filosofi, samt min Socialpedagog-utbildning som jag håller på med via Distansinstitutet. Övar även Spanska på Lengalia språkskola på distans. Pennor och papper, mappar och pärmar, läroböcker och dator. Allt är framme. Jag är en nörd. Jag mår bra av detta. Jag klamrar mig fast vid mina studier, nu när jag ändå inte kan göra nåt annat pga pandemin.


Om inte annat; en dag kanske jag blir klok av allt jag läser.


 

 

 

 

 

 


/Trix


Av Trix Johansson - 15 november 2020 15:51

Jag börjar tappa både hoppet och modet. Börjar bli en bitter liten sak. Jag är så satans trött på min otur. Allt som kan hända, allt dåligt som kan hända; har typ hänt. Jag har fler diagnoser än jag kan räkna upp på min hand och inget kunde liksom bli rätt varken kroppsligt, psykiskt, emotionellt eller själsligt hos mig.


Jag har fler trauman att bearbeta än jag kan räkna upp på båda mina händer. Jag har fler mediciner än jag ibland minns att ta varje dag. Fler symptom än jag själv fattar.


Börjar bli riktigt jävla trött på allt. Och gnällig. Kan inte hålla på att gnälla på mina vänner och familj hela tiden, så jag gnäller här istället. Ibland får man gnälla när man inte vet vad man ska göra av sig själv. Det är inget brott. Men det kanske inte bör gå till överdrift.


Jag började göra framsteg för ett år sen. Började bearbeta saker som hänt och ta tag i mitt liv. Sen hände en grej som förstörde allt. Ännu ett trauma. Jag tänker fan inte va tyst! Ja det var en våldtäkt. Den 24 maj 2020 blev jag våldtagen. Och självklart ledde polisanmälan ingenstans forutom att jag bokstavligen tvingades gå igenom en sjukt obehaglig undersökning som var skitäcklig. Och våldtäktsmannen går fri nu.


Några månader senare fick jag problem med kroppen. Jag trodde det var psykosomatiskt eftersom jag gått in i en depression. Det var det inte. Det var en ledsjukdom. Räckte det inte med att ha Autism och alla de fysiska och psykiska svårigheter som hänger med den diagnosen?! Och räckte det inte med att bli våldtagen igen, måste man få en inflammatorisk sjukdom i lederna också? De ger mig inte mycket hopp att bli helt frisk. Jag kommer kanske gå på behandling hela mitt liv, för alla sjukdomar jag har - fysiska som psykiska.


Folk säger att jag ska va glad för det jag har och att det finns andra som har det värre. Jag kallar det skitsnack. Ja, andra kan ha det värre, det finns alltid nån som är död. Men det hjälper inte mig. De som säger sånt är 100% alltid de som har det bättre än mig i alla fall. Så hur blir det logiskt?


Gnäll.


Snark.


Jag är världens mest dumma människa.

Presentation


Jag kallas Trix och jag är lite av en poesininja - alltså en dold poet... Här bloggar jag om livet med Autism (m.m), om min musik, konst, författarskap, spiritualitet, filosofi/metafysik och en massa annat roligt :)

Sidor på denna blogg:

+Information & Portfolio

+Skriv i min Gästbok

+Frågelåda - undrar du något?

 

>LÄS MER OM MIG HÄR!<

 

***

 

MIN KONST & DESIGN HEMSIDA:
www.treeces.com

Min bok!

Min senaste bok "Parallellt Universum"

  

Tillgänglig i alla online bokhandlar! Klicka på omslaget för att besöka boken i Solentro's bokhandel.

 

 

Min musik!

Min senaste EP "Fulltime Dreamer"

 

Tillgängliga i alla musikaffärer (iTunes, Google Play etc) och streaming plattformar (Spotify, Deezer, Youtube Music etc).

 

Mitt senaste album "Tales & Stories: Music collection 2020"

 

Klicka på omslaget för att besöka albumet på min officiella hemsida.

 

Mer musik: www.simplyavoranicmusic.net

Socialt & Länkar

Generellt:

Instagram 1 * Instagram 2

 

Mina serier:

GlobalComix * DeviantArt

 

Mina art shops:

Teespring * Gumroad

 

Min musik:

Spotify * iTunes * YT Music 

Bandcamp * Youtube * Facebook

 

Mitt skrivande:

+Bokprojekt: "Mina sinnen ljuger inte"

+Andra bokprojekt: blandat

+Journal: Trixiebelle McScribble

 

- - -

 

MIN KONST/DESIGN HEMSIDA FÖR TREECE DESIGN:

+www.treeces.com

 

 

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Skriv i gästboken

Mina tecknade serier!

 

 

Mina serier publiceras under Treece Design. Mer om mina serier finns på www.treeces.com

 

Allt på denna blogg är skyddat av Upphovsrättslagen, också kallat lagen om Copyright. Du behöver mitt tillstånd för att kopiera eller ladda ner något från denna blogg om det är för mer än personligt bruk. All stöld polisanmäls.

 

(C) Trix Johansson - Poesininja


Skapa flashcards